Rugbrød

  
english





 Jeg har bagt vores eget rugbrød i ca. 30 år. Vi fik surdej fra Færøerne foræret og brugte den i mange år, indtil jeg glemte at tage en portion fra. Det var ærgerligt, men det er nu ikke så svært at starte en ny
Start af surdej:
https://sites.google.com/site/leneskovby/surdejtilrugbr%C3%B8d

Min oprindelige opskrift er også på vores hjemmeside:

https://sites.google.com/site/leneskovby/rugbr%C3%B8d

Jeg har med tiden ændret lidt på opskriften. Jeg bruger ikke skårne rugkerner så meget mere, fordi der ofte kommer småsten i brødet. I stedet bruger jeg :
2 dl surdej
1½ l vand
1 pose økologisk femkornsblanding (400 eller 500 gram afhængigt af mærke) Den jeg p.t. bruger er fra Änglamark og indeholder Hvedekerner, rugkerner, sesamfrø, solsikkekerner og hørfrø
Det sker jeg kommer et par håndfulde skårne rugkerner i. også. Jeg opbevarer dem i glas og ryster glasset i håb om, at småsten så vil gå til bunds.
ca. 1,8 liter økologisk rugmel (konsistensen af dejen skal være som lidt fast havregrød)

Husk at tage surdej fra. Den kommes i glas, overfladen drysses godt med groft salt og den stilles i køleskabet. Jeg er holdt op med at komme salt i dejen, for der komme nok i via surdejen.

Jeg sætter dejen op ved frokosttid. De kommes i silikone-rugbrødsforme og dækkes med et vådt viskestykke. Mine rugbrødsforme er fra Lékué - de har holdt i mange år og er lette at få brødet ud af. Jeg har nu også købt lidt mindre forme til franskbrød og kager i Lidl og Aldi, og de virker også fint og holder godt. Brødene skal stå til næste morgen, hvor de bages 1½ time ved 175 grader. De bliver stående i ovnen til de er kolde for at udnytte eftervarmen.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Karklud 20

Karklud 24

Karklud 19