Solbærmarmelade - genbrug af glas


Jeg lavede solbærmarmelade forleden dag.
Her er opskriften:

Solbærmarmelade

1 kg solbærSolbærrene røres med sukkeret og når det har afgivet saft koges det 10 – 20 minutter. Tages af varmen og atamon tilsættes. Kommes i rengjorte glas.
1 kg sukker


Jeg bruger gamle glas, som rengøres og skoldes. Genstridige etiketter får jeg af ved først at skrabe så meget af som muligt, og så fjerne klistret med madolie på en klud.og så knofedt.

Glassene pyntes med en hætte af voksdug. På det Blå Marked i Haslev, er der en bod der sælger voksdug i metermål. De laver også runde duge, og der biver en del rester. Jeg købte en kæmpe bæreposefuld for 25 kr, og har så klippet en masse hætter i forskellige størrelser.

hætter klippet af retser af voksdug


Hætter klippet af voksdugsrester

Jeg sætter dem på med en elastik og binder så lidt groft garn rundt om. Fordelen ved at bruge voksdug er det kan tørres af, og hætterne kan sagtens bruges flere gange.
Etiketterne laver jeg ved at finde nogen jeg godt kan lide i f.eks. Pinterest og så billedbehandle i Paint ( viske tekst ud, fylde farve på det udviskede område og så skrive min egen tekst) Derefter sætter jeg billedet ind i en tabel  med 3 kolonner i tekstdokument (Open Office). Jeg indsætter det i så mange celler som jeg har brug for. Er etiketten for stor bruger jeg IrfanView og regulerer størrelsen der.


English





















Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Karklud 20

Karklud 24

Karklud 19