Durrell's - bøger, tv-serie, zoo



Andel del af  serien The Durrells  sendes p.t. på SVT1. Her hedder den "Enkeltbillet til Korfu". Det er et fint gensyn, selv om tv-serien ikke helt holder sig til bøgerne. Første del af serien blev sendt på TV Charlie og hed "Min familie og andre dyr". Der er også optaget en tredje serie.

Det fik mig til at finde mine bøger frem skrevet af henholdsvis Gerald Durrell og Alexander Durrell.

Tv-serien er baseret på Gerald Durrells bøger om sin familie, først og fremmest på" Min familie og andre dyr ". Det er en morsom beskrivelse af familien, som flytter til Korfu for at starte på en frisk.
Familien består af Louisa (mor) og fire børn - Larry (forfatteren Alexander Durrell, Leslie (ivrig skytte), Gerry (Gerald Durrell - meget dyreinteresseret) og Margo (teenage pige). Bøgerne og serien er en morsom og hyggelig feel-good beskrivelse af en noget særpræget familie og de mennesker de lærer at kende.

Gerald Durrells store interesse for dyr aftog ikke og han stiftede Jersey Wildlife Preservation Trust og Jersey Zoo. Hovedformålet er at frelse udryddelsestruede arter. Fondens logo er da også den uddøde Dodo.
Vi besøgte Jersey Zoo Park i 1987

Den ældste bror Alexanders interesse for forfattergerningen aftog heller ikke og han har bl.a skrevet Alexandria-kvartetten. Det er et spændende værk, hvor de tre første bøger ser samme begivenheder, men ud fra hver sin persons  synspunkt og oplevelse, og i fjerde bind fortsætter historien så samlet. Jeg har læst bøgerne to gange for der er meget at opleve og holde styr på, og da de er yderst velskrevne tåler de nemt et gensyn mere.
Så jeg vil varmt anbefale at stifte bekendtskab med den farverige familien enten på tv eller bog.
English

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Karklud 20

Karklud 24

Karklud 19