Fryse frisk basilikum


Når jeg har rigtig meget basilikum i drivhuset fryser jeg noget af det. Jeg laver nogle gange pesto og fryser i glas. Der skal hældes lidt olivenolie øverst i glasset, for ellers bliver pestoen brun i overfladen.

Pesto

1 håndfuld frisk basilikumBasilikum, pinjekerner og hvidløg hakkes sammen til det er ret fint. Parmesan og olie røres i lidt ad gangen til konsistensen er som grød. Skal helst trække nogle timer inden brug.
30-50 g pinjekerner
4 fed hvidløg
½ dl parmesan
olivenolie

Basilikum kan også fryses til brug i supper og pastaretter. Bladene plukkes og vaskes, og derefter tørres de i et viskestykke.
Så kommer jeg dem i min minihakker (Bamix Processor) og hakker det groft.


Jeg kommer det i skål og tilsætter 1 - 1½ tsk olivenolie og vender det grundigt rundt i olien. Det forhindrer at basilikummen bliver brun. Så kommes det i en frysepose, og posen mases flad. Så er det nemt at tage op og brække den mængde af, som man vil bruge.


Og så er der stadig mange kirsebær, så der blev mere til fryseren og den daglige fortæring 😋🍒🍒:

English

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Karklud 20

Karklud 24

Karklud 19