A Question of Proof - Nicholas Blake


Jeg kan ikke huske hvor jeg hørte om denne forfatter af klassiske engelske krimier, men dette er første bind i Nigel Strangeways serien af Nicholas Blake.
Jeg var tæt på at opgive den i starten, men godt at jeg holdt ved, for da først Nigel Strangeway dukkede op i historien blev den bestemt læseværdig. Han er amatør detektiv. Studerede i Oxford men kunne ikke holde det ud. Besvarede opgaverne i limericks og røg ud. Så rejste han en del inden han begyndte at opklare forbrydelser og tjente masser af penge. Han drikker pottevis af te og har det med at bryde ud i sang på de mærkeligste tidspunkter.
Denne krimi foregår på en drengeskole, hvor en af eleverne bliver myrdet. Personalet er under mistanke, men først da endnu en forbrydelse bliver begået ved Strangeway hvem morderen er og driver ham til at tilstå.
Jeg ser frem til endnu et bekendtskab med Nigel Strangeways. Der er 16 i serien.

Eksemplaret er lånt fra det kongelige bibliotek (stemplet Bibliotheca Regia Hafniensis), men må være foræret til dem af Harald Mogensen, da hans navn står på titelbladet. Der er diverse blyantstreger og kommentarer i margen, og at det er noget tid siden de er skrevet fremgår af stavemåden. Et sted står:
De forskellige maader at undervise paa

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Karklud 20

Karklud 24

Karklud 19