Hæklet vatrondel


I Samvirkes nyhedsbrev var der en videoguide til at hækle sine egne vatrondeller til  gavn for miljøet.
Samtidig en god måde at få brugt rester fra karkludefremstillingen.

Samvirkes opskrift er der en fin videoguide så det er til at se hvordan puffstitches hækles.

Jeg afprøvede opskriften, men for mig fungerede det ikke at hækle med dobbelt garn. Jeg synes rondellen blev for hård, så jeg har ændret lidt.

Til mine er brugt bomuldsgarn 8/4 og en hæklenål størrelse 3.5.
Jeg hækler 5 luftmasker og hækler dem sammen til en ring.
I første omgang hækler jeg 5 puffstitches i ringen og lukker ringen med en fastmaske.
I anden omgang hækler jeg 2 puffstitches i hvert mellemrum - i alt 10 puffstitches. Også denne omgang samles med en fastmaske.
I tredje omgang hækles også 2 puffstitches i hvert mellemrum - i alt 20 puffstitches, og igen samles omgangen med en fastmaske , og masken lukkes og enderne hæftes.

Et puffstitch hækles ved at man slår garnet om nålen, stikker ned i ringen (første omgang), slå garnet om nålen og træk det med tilbage (Man har nu 3 løkker på nålen). Slå garnet om nålen igen, stik ned i ringen og slå garnet omkring nålen og træk det med tilbage. (Man har nu 5 løkker på nålen). Slå garnet om nålen og træk det gennem de fem løkker. Slå garnet om nålen igen og træk gennem løkken på nålen.

I anden og tredje omgang stikkes ned i mellemrummene mellem første omgangs puffstitches - husk to sting i hvert mellemrum.

De hæklede rondeller vaskes ved 60 grader i vaskepose, så de ikke forsvinder i vasketøjet 😀



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Karklud 20

Karklud 24

Karklud 19