Vedbend torskemund


Jeg er fascineret af denne nøjsomme plante Vedbend torskemund (cymbalaria muralis). Den lever i sprækker i mure og dette foto er fra ferie i Lyons la Forêt i 2018.  Planten har den evne at blomsten vokser hen mod lyset, men når den så er befrugtet vokser den bort fra lyset. Det gør at frøene bliver skubbet ind i mørke revner og sprækker i murværket og får en bedre chance for at udvikle sig til en ny plante.
Jeg har været så heldig at få et eksemplar af planten, men da jeg ikke har mure med sprækker, har jeg plantet den i en sprække i en træstub. Den kan godt lide kalk, så der er også kommet nogle muslingeskaller ind i sprækken. Jeg håber den kan trives der.


Højere oppe på stubben vokser en selvsået oregano.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Karklud 20

Karklud 24

Karklud 19