The Man With a Load of Mischief - Martha Grimes


The Man With a Load of Mischief af Martha Grimes

Så faldt jeg lige over en serie i den engelske krimi-tradition, som jeg ikke kendte til.
Det er den første i Richard Jury serien på indtil nu 25 bøger. Selv om de er skrevet i den klassiske engelske krimigenre og foregår i England, er de skrevet af en amerikaner. Alle bøgernes titler kommer fra navnene på engelske pubber  - enten virkelge eller opfundne.

Detektiven i serien hedder Richard Jury. Han er Detective Chief Inspector ved Scotland Yard. Han får hjælp af hypokonderen Detective Sergeant Wiggins og også af Melrose Plant. Plant (tidligere lord) giver Jury intelligent hjælp, og jeg tror disse tre er gennemgående figurer i serien. Det er Plants emsige tante Lady Agatha Ardry muligvis også.

Richard Jury bliver kaldt til Long Piddleton for at hjælpe med opklaring af to mord - begge begået på pubber. I det første mord bliver liget fundet med hovedet i en øltønde, og i det andet er liget anbragt på en bjælke, hvor der normalt var en træfigur af en smed, der slog timeslag. Ingen af den lille bys indbyggere kender tilsyneladende de dræbte, og det er ikke de sidste mord.

Jeg synes Martha Grimes skriver fornøjeligt og rammer den engelske humor fint og også genren, så jeg glæder mig til at læse flere i serien

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Karklud 20

Karklud 24

Karklud 19