Fine fornemmelser - Julian Fellowes


Jeg er nu ved at afprøve Bookmate, da mit abonnement på Mofibo er udløbet. Bookmate er en af de fordele man kan vælge, når man har YouSee.
Det ser ud til at være udmærket, men jeg tror der er færre bøger end på Mofibo, og så skal man lige vænne sig til den er lidt anderledes.

Jeg blev glad, da jeg opdagede en bog af Julian Fellowes. Jeg har set Downton Abbey og Gosford Park, og også læst Belgravia med stor fornøjelse. Her blev jeg dog skuffet.

Fortælleren er en ung skuespiller med rødder i Upper class. Han er ven med Edith Lavery, som er kontoransat, men hun og i særdeleshed moderen har ambitioner om at komme til at tilhøre aristokratiet. Det lykkes hende at blive rigt gift med Charles - jarlen af Broughton, hvilket svigermoderen Lady Uckford absolut ikke synes om . Efter nogen tid finder Edith, at Charles og landlivet er kedeligt, og da en film skal optages på Broughton, indleder hun en affære med en skuespiller. Handlingen foregår omkring 1990.
Jeg synes det var meget endimensionelle karakterer, der ikke var særlig sympatiske og beskrivelsen af både middelklassen og aristokratiet mere ondskabsfuld en egentlig sjov. På engelsk hedder den Snobs, og det dækker fint. Alt i alt kedelig og skuffende.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Karklud 20

Karklud 24

Karklud 19