Surdejsbrød


Surdej:
1½ dl vand
½ dl grahamsmel
½ dl hvedemel
½ dl rugmel

Det røres sammen og stilles lunt, tildækket i 4 dage. Omrøres jævnligt.

Brød:
1 dl yoghurt
5 dl vand
1½ dl grahamsmel
1 liter hvedemel
½ spsk rørsukker
½ spsk groft salt

Når surdejen har stået i 4 dage skulle den gerne dufte syrligt og boble på overfladen.

Jeg kom alt i røremaskinen og lod den køre i 10 minutter. Dejen hævede til næste dag i køleskab. Ovnen og min stegegryde (smedejern) blev varmet op til 250 grader. og dejen vippet ned i gryden. Bages 30 minutter uden låg og bagefter 15 minutter ved 200 grader med låg.

Det var meningen at noget af dejen skulle tages fra til næste surdej, men jeg har set en anden opskrift, hvor man laver en større portion surdej og så tager noget af den fra til næste bagning. Så til dette brød kom jeg al surdejen i. Jeg tror det er nemmere , da det jo er flydende. Mere om ny surdej, når jeg har afprøvet det.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Karklud 20

Karklud 24

Karklud 19