Kastanjemel

 


Der er rigtig mange spisekastanjer i år, så jeg har prøvet at lave kastanjemel efter anvisninger på nettet. 
Der skæres et kryds i kastanjerne og de bages i ovnen ved 200 grader i en halv time.



Når de er kølet lidt af skal skallerne fjernes. Både den hårde yderskal og den inderste. Det var mega besværligt, men jeg fandt ud af at det nemmeste var at skære kastanjen midt over og så skrabe kastanjekødet ud med spidsen af en kartoffelkniv. Det gør også at det er tilpas findelt når det skal tørres.


Tørretiden ved 40 grader luftvarme var 9 timer i min ovn. Ovndøren var ikke lukket helt, men en karklud var lagt over ovndøren inden den blev lukket, så fugten kunne komme ud.


Derefter blev det malet til mel i min Bamix minihakker og siet.
En bagepladeful af kastanjer gav et færdigt resultat på ca 5 dl mel. -  og det tog mange timer inden det færdige resultat var klar - så det er ikke noget jeg foreløbig giver mig i kast med igen 😓

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Karklud 20

Karklud 24

Karklud 19