Valnøddeboller med kastanjemel

 


En af grundene til at lave kastanjemel var en opskrift på valnøddeboller, som jeg så på Mad for Livet, og som jeg fik lyst til at afprøve. Jeg har lavet en anelse om og ændret målene til deciliter, så det er lidt nemmere at bikse sammen. I den oprindelige opskrift kommer gæren i sammen med melet, men jeg tror jeg næste gang vil opløse det i vandet samtidig med loppefrøskallerne, for når de har stået 10 minutter og blevet pisket i yderligere 10 er konsistensen som tyk gelé  og gæren opløses ikke rigtigt.

 Denne opskrift giver 8 boller:

1/2 liter lunkent vand
½ dl loppefrøskaller
10 g gær
1 tsk salt
2 dl havregryn
2 dl hakkede valnødder - tag lidt fra til drys på bollerne
1½ dl kastanjemel
3½ dl speltmel

Rør loppefrøskaller, vand  og gær sammen og  lad det stå i ti minutter. Pisk det herefter i røremaskine i  ca ti minutter. Tilsæt de øvrige ingredienser og rør  i røremaskinen (dejkrog) til dejen er som en tyk, lidt fast grød. Lad dejen hæve i cirka en time. Kom lidt vand eller olivenolie på hænderne og form otte boller, som sættes på bageplade, beklædt med bagepapir. Pensl bollerne med pisket æg eller blot æggehvide og drys med hakkede valnødder. Bages cirka en halv time ved 200 grader.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Karklud 20

Karklud 24

Karklud 19