Hveder med fuldkorn

 


Jeg har i årenes løb afprøvet mange forskellige opskrifter på hveder uden det store held. De har haft en tendens til at blive lidt "tunge" i det. I år fandt jeg en opskrift på diabetes.dk og de blev faktisk gode. Jeg har ændret en smule.

1 dl skummetmælk

1 dl vand

50 g gær

1 æg

2 spsk. flydende margarine

½ tsk. salt

2 tsk Hermesetas drys let eller 1 spsk sukker

1 tsk. stødt kardemomme

250 g hvid fuldkornshvedemel (ca. 4 dl)

ca. 225 g hvedemel (ca. 3⅔ dl)


1 dl skummetmælk og 1 dl varmt vand blandes og gæren udrøres heri. De øvrige ingredienser kommes i - melet til sidst. Jeg kom skiftevis 1 dl hvid fuldkornsmel og 1 dl hvedemel i, indtil dejen kunne æltes godt. Hævede lunt 30 minutter. Jeg lavede 8 boller som blev stillet ret tæt i fad beklædt med bagepapir. Så kom de i ovnen øverst (ikke tændt) og i et par riller under blev bradepanden sat. Heri kom kogende vand. De hævede så videre i dampen i 20 minutter. Bradepanden blev taget ud og hvederne  penslet med lidt mælk bagt ved 200 grader i 20-30 minutter.


De afkøles og flækkes og ristes derefter på brødristeren inden servering.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Karklud 20

Karklud 24

Karklud 19